Om de beginselen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ieders bewustzijn te laten passeren, is de eerste logische stap om de beginselen uit de AVG te verspreiden door middel van communicatie. Hieronder lees je dat dit al op verschillende fronten gebeurt.
De AVG is nu bijna twee jaar oud en deze relatief jonge wet dient een volgende stap te maken richting volwassenheid. Om de overgang van adolescent naar volwassen zijn te faciliteren is het proces van bewustwording de volgende stap en wellicht het sluitstuk van de AVG. Zonder bewust te zijn van de AVG en zonder bewustwording zal deze Privacywet hoogstwaarschijnlijk niet gaan slagen.
De AVG schrijft een strengere verantwoordelijkheid toe voor verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers dan voorheen met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) (art. 5, lid 2 AVG). Het is aan de verwerkingsverantwoordelijke om binnen zijn organisatie de eisen en verplichtingen vanuit de AVG te laten gelden.
Daarnaast vereist de AVG dat (grote) organisaties een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) moet aanwijzen (art. 37 AVG). De FG is een verlengstuk van de AVG en dient binnen een organisatie de omgang met persoonsgegevens in grote lijnen te overzien en te adviseren waar dat nodig is. Een FG is er om zelfregulatie binnen een organisatie te bevorderen. Aldus dat een organisatie de eisen vanuit de AVG implementeert op een voor de organisatie passende wijze.
Voorafgaand, tijdens en na de inwerkingtreding van de AVG heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vele persberichten de deur uit gedaan over de AVG. De AP is immers onze nationale privacywaakhond. Naast de AP is er gelukkig ook geregeld media-aandacht voor privacy gerelateerde zaken en de AVG. Neem het incident met BN’er Barbie en het HagaZiekenhuis.
De AP is vorig jaar een AVG-campagne gestart door de website: https://hulpbijprivacy.nl/ te lanceren. Deze website dient als belangrijk hulpmiddel voor het mkb om antwoord te krijgen op AVG-gerelateerde vragen. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens zei hierover: “We begrijpen heel goed dat privacy niet de corebusiness is van iedere mkb’er. Dat zij tegen praktische vragen aanlopen. Toch moet de bescherming van iemands grondrechten onderdeel zijn van een goede dienstverlening. Daarom geven we met deze campagne informatie om naleving van de AVG wat makkelijker te maken.”
Het is iets te ambitieus om te denken dat u straks de AVG-wetgeving op uw nachtkasje heeft liggen. Maar bewustwording betekent niet dat je de hele wet uit je hoofd moet kennen. Het proces bewustwording is er al bij gebaat dat een werknemer één of meer beginselen van de AVG toepast bij de uitvoering van zijn of haar werkzaamheden. Het doel van de AVG is uiteindelijk dat de burger meer grip krijgt op zijn persoonsgegevens en dat onrechtmatige verwerkingen zoveel mogelijk wordt teruggedrongen.
Hieronder volgen een aantal praktische tips die onrechtmatige verwerkingen van persoonsgegevens kunnen voorkomen:
Hopelijk heeft u iets aan bovenstaande tips. Samen kunnen wij bewustwording over privacy en de toepassing van de AVG naar volwassenheid tillen.
Auteur: Rik Gerritsen